051- Bön för den sjuke som har avsagt sig all hopp om livet


دُعَاءُ الـمَرِيْضِ الذِي يَئِسَ مِنْ حَيَاتِهِ

١٥٠- ”اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَأَلْحِقْنِي بِالرَّفِيقِ الْأَعْلَى‟ [1].

” Allāhumma aghfir lī, wa arĥamnī wa 'alĥiqnī bi ar-Rafīq al-'aʿlā ”

O Allah, förlåt mig, visa nåd mot mig och förena mig med de högsta följeslagarna (i paradiset).

١٥١- ”جَعَلَ النَبِيُّ عِنْدَ مَوْتِهِ يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي المَاءِ فَيَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ وَيَقُولُ: لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ‟ [2].

” Jaʿala an-Nabiyyu ʿinda mawtihi yudkhilu yadayhi fī al-mā'i fayamsaĥu bihimā wajhahu wayaqūlu: Lā 'ilāha 'illā Al-Lāhu, 'inna li almawti sakaratin ”

Profeten Mohammed (under hans sjukdom när han gick bort) brukade doppa sina händer i vatten och sen torka sitt ansikte och säga: Ingen har rätten att bli tillbedd utom Allah, döden innehåller sannerligen pina.

١٥٢- ”لا إِلَهَ إلاَّ اللّهُ وَاللّهُ أَكْبَـرُ، لا إلَهَ إلاّ اللّهُ وَحْـدَهُ، لا إلَهَ إلاّ اللّهُ وَحْـدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ لَهُ المُلكُ وَلَهُ الحَمْدُ، لا إلَهَ إلاّ اللّهُ وَلا حَـوْلَ وَلا قُـوَّةَ إِلاّ بِاللَّهِ‟ [3].

” Lā 'ilāha 'illā Allāhu, wa Allāhu 'akbaru, lā 'ilāha 'illā Allāhu waĥdahu, lā 'ilāha 'illā Allāhu waĥdahu lā sharīka lahu, lā 'ilāha 'illā Allāhu lahu al-mulku walahu al-ĥamdu, lā 'ilāha 'illā Allāhu, walā ĥawla walā quwwata 'illā billāhi ”

Ingen har rätten att bli tillbedd utom Allah, ensam utan dess like, till Honom hör överhöghet och lovord och Han kapabel helt och hållet över all ting. Hur perfekt Allah är, och all lovord är till Allah, och ingen har rätten att bli tillbedd förutom Allah, ensam, utan partner. Ingen har rätten att bli tillbedd utom Allah, ensam, utan like, till Honom tillhör all suveränitet och lovord. Ingen har rätten att bli tillbedd utom Allah och det finns ingen makt eller styrka utom hos Allah.




1- Al-Bukhari7/10, Muslim 4/1893.

2- Al-Bukhari med Fathul-Bari 8/144. Hadith nämner också honom med hjälp av Siwak (Siwak: är en slags tandpinne eller som någon vettig människa en gång sade "en ekologisk tandborste" och betyder språkmässigt att gnugga. Islamiskt sätt innebär det att man rengör tänderna och det som finns runt omkring).

3- At-Tirmithi och Ibn Majah. se även Al-Albani, Sahih At-Tirmithi 3/152 och Sahih Ibn Majah 2/317.